Geschreven door Stannah at 29/07/2019

5 Redenen om yoga in te zetten tegen veroudering

5 Redenen om yoga in te zetten tegen veroudering

De wens om gezond en vitaal ouder te worden is in de afgelopen jaren toegenomen.  Waar dertig ‘het nieuwe twintig’ wordt genoemd, is ook de Baby Boom-generatie nog jong van geest. Hoewel de ambitie er is, lopen we op latere leeftijd nu eenmaal een verhoogd risico op ouderdomskwalen als chronische pijn en psychische problematiek. Gelukkig heeft onderzoek uitgewezen dat yoga een simpele en voordelige manier is voor senioren om deze symptomen tegen te gaan.

Volgens Plusrubriek.nl, een lifestyle website voor 50-plussers, helpt de combinatie van fysieke inspanning en ontspannende ademhalingstechnieken goed tegen bepaalde ouderdomsklachten. Yoga zorgt ervoor dat uw spieren soepel blijven, uw botten sterker én bovendien werkt het stress verlagend.

Inhoudsopgave
5 keer waarom yoga een goede sport is voor ouderen
Een betere mentale gesteldheid
Meer zelfbewustzijn
Hoe kan ik met senioren yoga beginnen?
Verschillende yogastijlen: welke past het beste bij u?

5 keer waarom yoga een goede sport is voor ouderen

In tegenstelling tot wat sommige yogamythes beweren, doet yoga meer dan alleen het verbranden van calorieën en het opbouwen van spieren: het is een volledige geest-lichaam training. Waarbij we de kans krijgen om diepe ademhaling, meditatie en ontspanningstechnieken te combineren met oefeningen die helpen met het opbouwen van spierkracht, flexibiliteit, balans en veerkracht.

Yogaoefeningen kunnen uw spieren versterken en zo toekomstige blessures helpen voorkomen én chronische pijn verlichten. Op deze manier kunt u het gebruik van mobiliteitshulpmiddelen zoals een wandelstok of een looprek op latere leeftijd misschien vermijden. Hieronder vindt u onze top 5 yoga voordelen die u hopelijk helpen bij de keuze om zelf ook de yoga mat uit te rollen!

Zoals bij elke sport, is het belangrijk om de activiteit voorzichtig op te bouwen in een ritme waar u zich comfortabel bij voelt. Het regelmatig beoefenen van kalme yoga de symptomen die gepaard gaan met verschillende fysieke en mentale kwalen aanzienlijk verlichten. Laten we een aantal van deze aandoeningen nader bekijken, en uitleggen hoe yoga precies kan helpen bij het verzachten van de effecten van deze aandoeningen op ons lichaam.

Stijve en pijnlijke gewrichten

Yoga is een zachte, weinig belastende manier om spieren los te maken, de flexibiliteit te verhogen en het bewegingsbereik in stijve en pijnlijke gewrichten te verbeteren. Dit is vooral gunstig voor diegene die last hebben van aandoeningen zoals artritis. Dat blijkt uit een studie die is uitgevoerd door Susan Barlett. Zij is als hoofddocent Geneeskunde verbonden het Johns Hopkins Arthritis Center in Baltimore.

Aanbevolen houdingen: kindhouding, pols circulair laten draaien, handrug stretch en gewricht-en vinger stretches.

 Ischias pijn

Ischias pijn, een scherpe pijn of gevoelloosheid in uw onderrug, billen en de achterkant van uw benen bij het staan, lopen en liggen, kan uw levenskwaliteit behoorlijk negatief beïnvloeden. Yoga kan enige verlichting bieden, omdat het u in staat stelt de spieren in uw onderrug te versterken en deze volledig te rekken. Wanneer u last heeft van Ischias pijn dient u wel eerst met uw dokter te bespreken of u inderdaad aan Yoga kunt beginnen.

Aanbevolen houdingen: Lotushouding, Gebonden Hoekhouding, Cobra houding

Gezonder

Hypertensie, oftewel een hoge bloeddruk, is een serieuze aandoening. Zeker op latere leeftijd kan het leiden tot ernstige hart- en vaatziekten en het risico op een hartaanval verhogen. Onderzoek heeft uitgewezen dat yoga oxidatieve stress vermindert, één van de belangrijkste onderliggende oorzaken van hoge bloeddruk.

Oudere dame doet rek- en strekoefeningen bij yoga

Een betere mentale gesteldheid

Yoga is een kalmerende en herstellende activiteit, ontwikkeld om zowel je lichaam als geest te ontspannen. Door te concentreren op speciale ademhalings- en bewegingstechnieken waarbij het vooral draait om het rekken van de spieren, kan yoga ouderen helpen om angst, depressie en stress te verminderen. De GGZ meldt dat recente studies hebben uitgewezen dat yoga een positieve invloed heeft op cognitieve aandoeningen als Alzheimer. In plaats van de problemen te maskeren, pakt yoga de symptomen bij de wortels aan.

Onderzoekers van de Universiteit van Illinois hebben ook vastgesteld dat na slechts twee maanden yoga, geheugenfuncties kunnen verbeteren, een ouderdomskwaal die we vroeger als onvermijdelijk beschouwden!

Een betere mentale gesteldheid

Omgaan met stress 

Het is vrijwel onmogelijk om alle stressmomenten in ons leven te vermijden. Stress is een natuurlijke, fysieke en psychologische reactie op wat er om ons heen gebeurt. Van dagelijkse verantwoordelijkheden tot diepgaande, levensveranderende gebeurtenissen. Stressvolle momenten kunnen niet worden vermeden, maar hoe we er mee omgaan kan een aanzienlijke impact hebben op ons lichaam en onze geest. Voor velen kan het beoefenen van yoga een diep kalmerend effect hebben. Bepaalde houdingen in combinatie met meditatie en ontspanningstechnieken kunnen u in de juiste gemoedstoestand brengen, zodat het lichaam de spanning die we gedurende de dag hebben opgebouwd, begint los te laten.

Stress kan ook slaapproblemen veroorzaken, maar de fysieke eisen van yoga in combinatie met ademhalings- en ontspanningstechnieken kunnen het makkelijker maken om in slaap te vallen en in slaap te blijven. Zo kunt u genieten van een diepe, herstellende slaap die ’s morgens dat verkwikkende gevoel geeft.

Aanbevolen houding: Kindhouding, boothouding, channel cleaning breath

Meer zelfbewustzijn

Gerichte ademhalingstechnieken en lichaamsbewegingen bevorderen een sterker bewustzijn van gevoelens en emoties. Door aan yoga te doen, kunnen senioren een sterkere band ontwikkelen met zichzelf en de mensen om hen heen. Dit proces vermindert de negatieve effecten van angst, depressie en stress.

Hoe kan ik met senioren yoga beginnen?

Voor senioren die te kampen hebben met beperkte flexibiliteit, kan de beslissing om met Yoga te beginnen een beetje een overweldigend idee zijn. Beelden van jonge mensen die zich zonder zichtbare inspanning als een krakeling verdraaien, is vaak het eerste beeld dat in ons opkomt.

Er zijn online tal van yogascholen te vinden, die speciale lessen voor senioren aanbieden. Hier zijn een paar handige video’s die u alvast op weg helpen:

Staande Workout voor Complete Beginners en Ouderen
Thuistraining: evenwichtsoefeningen
Stoelyoga

Veel lokale sportscholen bieden ook een speciale yogales voor ouderen. Als verzorger kunt u natuurlijk ook zelf de stoute schoenen aantrekken. Niet alleen gezond, maar ook reuze gezellig! Zoals bij alle lichamelijke activiteiten is het wel belangrijk dat u een arts raadpleegt voordat u zich opwerpt als yogabegeleider.

Verschillende yogastijlen: welke past het beste bij u?

Verschillende yogastijlen: welke past het beste bij u?

Er zijn verschillende soorten yogastijlen. Afhankelijk van uw mobiliteit en flexibiliteit zijn er een paar soorten yoga die uitdagender kunnen zijn dan andere. Het is dus van belang dat u altijd rekening houdt met eventuele lichamelijke beperkingen en kwalen die u kunt hebben, en alleen datgene doet waar u zich goed bij voelt.

We kijken naar een paar verschillende soorten yogastijlen, zodat u een beter idee krijgt bij welke vorm het beste voor u zou kunnen zijn:

Hatha Yoga

Hatha yoga is een zeer brede term die verwijst naar meerdere yogastijlen die met fysieke houdingen werkt. Hatha yoga wordt beschouwd als de oorspronkelijke klassieke yoga en wordt vaak aanbevolen voor beginners of mensen die aanzienlijke spierkracht of flexibiliteit zijn kwijtgeraakt.  Hatha yoga richt zich voornamelijk op het verbeteren van uw fysieke gezondheid door middel van een reeks houdingen.

 Stoel Yoga

Stoel yoga is een zachte vorm van yoga waarbij verschillende yogahoudingen al zittend op een stoel kunnen worden uitgevoerd.  Bekende yoga houdingen worden soms aangepast zodat deze vanuit de stoel kunnen worden gedaan, maar basis lichaamsbewegingen zoals uitrekken (stretchen) en vooroverbuigen worden nog steeds aangemoedigd. Deze vorm van yoga is vaak populair onder ouderen die graag aan hun flexibiliteit en mobiliteit blijven werken. Kijkt u bijvoorbeeld via deze link naar het aanbod van stoelyoga in Nederland.

Water Yoga

Water yoga, of Aqua yoga, is een zachte vorm van yoga die weinig weerslag op ons lichaam heeft. Eenmaal in het water draagt ons lichaam minder gewicht, waardoor er gemakkelijk een reeks bewegingen kunnen worden uitgevoerd zonder te veel druk op de botten en spieren te zetten. Een van de veelvoorkomende voordelen van dit soort yoga is de verbetering van flexibiliteit en bewegingsvrijheid.

 Yin Yoga

Yin yoga is een langzame vorm van yoga waarbij u wordt aangemoedigd om de bewegingen of houdingen voor langere tijd vast te houden, meestal drie tot vijf minuten. Het belangrijkste doel van deze vorm van yoga is om het welzijn en de kwaliteit van bindweefsel, zoals banden en gewrichten te verbeteren.

Kripalu Yoga 

Kripalu yoga staat bekend als een zachte vorm van yoga met een compassievolle benadering. Ideaal voor ouderen en beginners die op zoek zijn naar een yogales die in gelijke mate gericht is op fysieke genezing, meditatie en zelfontdekking. In een Kripalu-les wordt u aangemoedigd om naar binnen te kijken en uw eigen ritme en oefenniveau te vinden, zodat u na een tijdje uw gezondheid en gevoel van welzijn kunt verbeteren.

Behoud uw onafhankelijkheid en levenskwaliteit  

Hoewel de voordelen van yoga onbetwistbaar zijn, dienen u en uw dierbare op leeftijd het niet als wondermiddel te beschouwen tegen elke vorm van veroudering. Moeite hebben met traplopen kan een enorme belemmering zijn voor veel ouderen. Het zijn spieren die ook veel worden gebruikt bij yoga-oefeningen. Is het niet meer mogelijk om specifieke bewegingen te maken, dan kan dit een behoorlijke impact hebben op de geestelijke gesteldheid. Gelukkig stelt Stannah senioren in staat om hun onafhankelijkheid te behouden. Met een traplift van Stannah zullen mobiliteitsproblemen verminderen en kunt u blijven profiteren van de voordelen van yoga.

Bronnen: